Allmänna Köpvillkor

Rybrinks i Kungsbacka AB

Följande allmänna köpvillkor (”Köpvillkor”) gäller vid beställning av produkter via www.gunry.se (”Webbplatsen”).

Allmänt

För att kunna göra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Köpvillkoren. Genom att acceptera Köpvillkoren förbinder du dig att följa Köpvillkoren i sin helhet, samt godkänner att du tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av cookies enligt vår integritetspolicy. När Gunry har bekräftat en beställning uppstår ett bindande avtal mellan dig som kund och Rybrinks i Kungsbacka AB, org. nr 556233-7195 (”Gunry”).

INFORMATION OM DITT KÖP

För ditt köp gäller Gunrys allmänna köpvillkor.

När en order är mottagen hos Gunry bekräftas den genom ett automatiskt e-postmeddelande med information om din beställning. Kontrollera alltid din orderbekräftelse så att allting stämmer. Gunry uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Gunry’s kundtjänst.

ÅLDER OCH HEMVIST

Gunry levererar enbart till personer över 18 år och till personer som är mantalsskrivna i Sverige. Är du minderårig får målsman beställa istället.

Beställning och pris

Gunry reserverar sig för eventuell slutförsäljning och lagersaldofel. Ifall någon av de varor som du beställt inte skulle finnas i lager, stryks varan per automatik från din order. Gunry reserverar sig för att varor som visas på Webbplatsen kan utgå och för eventuella tryck- och skrivfel på Webbplatsen. I undantagsfall kan det uppstå fel i kampanjer och priser hos Gunry. I dessa fall förbehåller vi oss rätten att ändra i eller annullera ordern. Detta gäller även om orderbekräftelse redan har mottagits. Detta gäller även i de fall en kund överskrider maxantalet vi satt per artikel.

Gunry kan inte garantera att färgerna som återges representerar de verkliga färger som produkterna har, då färger kan variera beroende på ljussättning och färgåtergivning mellan olika bildskärmar.

PRIS

Vid beställning gäller de priser som är angivna på Webbplatsen. Samtliga priser är angivna i svenska kronor inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Fraktkostnaden framgår på Webbplatsen. Denna avgift är fast oavsett hur mycket du handlar vid ett köptillfälle. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande mellan Webbplatsen och hos Gunry’s återförsäljare.

SÄNKT PRIS, REA, ERBJUDANDEN OCH RABATTER

Då sänkt pris, REA eller erbjudanden förekommer på Webbplatsen gäller priserna så långt lagret räcker. Eventuell rabatt gäller vid ett köptillfälle och kan inte föras över på returer, byten, reklamationer eller framtida beställningar. Prisavvikelser kan förekomma i förhållande mellan Webbplatsen och Gunry’s återförsäljare.

KUNDUPPGIFTER

När du ska genomföra en beställning på Webbplatsen kommer du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som du fyller i är korrekta och fullständigt ifyllda. Du ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Gunry’s behandling av personuppgifter finns nedan.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egen dataskyddsinformation.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor. Genom att klicka på ”Slutför köp” godkänner du Gunry’s allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt.

Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. Faktura är förvalt som betalningsalternativ men du kan givetvis fritt välja något av de andra alternativen såsom direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan. Du kan själv välja om du vill skydda din användning av Klarna Checkout med en PIN-kod.

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.

KORTBETALNING

Du som kund kan välja att betala din beställning med kort. Vid kortbetalning kan du använda dig av VISA eller Mastercard/Eurocard. Kortköp är gratis. Vid beställning görs en reservation av köpesumman på ditt konto. Pengarna dras först när varorna skickas. Alla kortbetalningar hanteras av Gunry’s samarbetspartner Klarna AB som kontrollerar att kortet är godkänt för köp. All kortuppgiftsinformation är krypterad, vilket innebär att ingen obehörig kan se den. Kvittot på din betalning skickas med i paketet och fungerar som köpebevis (kvitto).

FAKTURABETALNING

Gunry erbjuder även betalning mot faktura via Gunry’s samarbetspartner Klarna. Länk till fakturan skickas i separat mail från Klarna till dig.

Vid val av faktura som betalningssätt har du möjlighet att betala efter att du har fått dina varor levererade. Fakturan ska betalas inom 14 dagar från fakturadatum. Om betalning uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50 kronor och dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635). Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning.

Klarna gör en sedvanlig kreditkontroll vid fakturabeställning. Om din kreditansökan inte godkänns av Klarna nekas du kredit och Gunry ber dig använda ett annat betalsätt. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Vid kontakt med Klarna används personnummer som kundnummer.

Läs mer om Klarna på Klarnas webbplats.

Leverans och hämtning av varor

Gunry ansvarar för leverans av varor som skickas till dig. Paket från Gunry skickas med etablerad transportleverantör och utförs i enlighet med deras gällande regler för respektive fraktsätt. Kunden ansvarar för att adresser som eventuellt angivits vid beställningen är korrekta.

LEVERANSTID

Gunry strävar efter att leverera en beställd vara så fort som möjligt. Alla produkter som visas på Webbplatsen finns normalt i lager för omgående leverans. Uppskattade leveranstider anges på Webbplatsen.

Normalt levereras dina varor inom 2-5 vardagar.  Du som kund är medveten om att avvikelser kan ske från angivna leveransdatum.

Vid mottagen leverans ska du som kund kontrollera varorna och att antalet stämmer överens med vad du har beställt. Om någonting inte stämmer ska du omgående meddela detta till Gunry.

DELLEVERANS

Gunry tillämpar inte delleveranser. En vara som är restnoterad eller slut på lager kommer tas bort från din order och krediteras från totalbeloppet.

AVBESTÄLLNING AV DIN ORDER

Om du vill annulera din beställning rekommenderar Gunry dig att kontakta kundservice omgående på 0300 – 164 35. Kontaktuppgifter och öppettider för kundservice finner du på Webbplatsen. Gunry packar och postar leveranser så snart Gunry har fått in dem vilket innebär att det inte går att ändra en beställning.

I fall du önskar avbeställa din beställning efter att Gunry påbörjat hanteringen av den kan du utnyttja din ångerrätt i enlighet med dessa Köpvillkor. Du betalar då den faktiska hanteringskostnaden som uppkommit.

Avisering och uthämtning

Avisering om att paketet kan hämtas sker vanligen till e-postadress. Aviseringen innehåller bland annat paketets löpnummer som måste tas med till det utlämningsställe du har angett. Om du vid din beställning anger att du vill ha SMS-avisering när paketet har ankommit till utlämningsstället kommer du att kunna hämta din beställning snabbare. Har du valt att hämta din leverans i butik kommer du få ett sms till det mobilnummer du själv angivit när dina varor finns klara att hämta i butiken.

Uthämtning av paket sker från det utlämningsställe som du har valt (ombud eller butik). Du måste ha med dig giltig svensk ID-handling och löpnummer som står på aviseringen (e-post eller sms). Saknas giltig svensk ID-handling kan tyvärr inte paketet hämtas ut. Om du inte hämtar ut paketet förbehåller sig Gunry rätten att debitera dig en avgift motsvarande returfrakten, expeditionsavgift och faktisk hanteringskostnad.

TRANSPORTSKADOR

Om en försändelse skadats under transporten, rekommenderar vi dig att anmäla detta genast på utlämningsstället. Hämtar du din leverans i butik anmäler du eventuella skador till butikspersonalen.

Ångerrätt, retur och byte

ÅNGERRÄTT

Gunry hoppas att du som kund alltid ska bli nöjd med det du beställer men skulle du av någon anledning ångra dig så har du 14 dagars ångerrätt enligt gällande konsumentskyddslagstiftning. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela Gunry detta inom 14 dagar från att du eller någon av dig angiven person mottagit den beställda varan (ångerfristen).

Detta gäller även prissänkta varor samt varor på REA.

Ångerrätten gäller inte för varor med bruten försegling som inte kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl. I samband med en beställning av vara för vilken ångerrätt inte gäller får du tydlig information om detta.

Om en vara har förseglats får du inte bryta förseglingen om du vill kunna utöva sin ångerrätt. Rätten att ångra sig upphör alltså när Kunden bryter förseglingen.

Om du vill ångra köpet ska du, innan ångerfristen löpt ut, skicka ett klart och tydligt meddelande till Gunry om ditt beslut att utöva ångerrätten, t.ex. via ett brev avsänt per post eller e-post.

Du som kund bör ange ditt namn, din adress och annan relevant information, t.ex. ordernummer, fakturanummer och namn på varan i meddelandet. Du kan också välja att utöva din ångerrätt genom att skicka den standardblankett för utövande av ångerrätt som Konsumentverket tagit fram. Du hittar blanketten på www.konsumentverket.se.

Du har som konsument alltid rätt att vända dig direkt till Gunry’s kundtjänst för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt samt annan hjälp som berör köp eller beställning. Se även mer information om din rätt som konsument på www.konsumentverket.se samt din rätt som konsument att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (”ARN”), www.arn.se samt postadress ”Allmänna reklamationsnämnden Box 174 101 23 Stockholm”. Gunry medverkar i eventuellt alternativt tvisteförfarande och följer ARNs rekommendationer. Se även EU-kommissionens hemsida för alternativ tvistelösning avseende konsumenters onlineköp http://ec.europa.eu/odr

Vid utövande av ångerrätten betalar du returfrakten och ansvarar för varans skick efter det att du har mottagit varan samt under returfrakten till och med att Gunry åter mottagit varan. Om du skickar tillbaka varorna rekommenderar Gunry därför att du skickar varorna väl emballerade, i fint skick och i originalkartong. Varan ska skickas eller lämnas i retur inom två veckor räknat från det datum meddelande om utövande av ångerrätt inkommit till Gunry.

Du kan returnera varan till Gunry genom att skicka tillbaka varan till vårt centrallager. Kontakta vår kundtjänst för mer information.

När du ångrar ditt köp betalar Gunry tillbaka det belopp som du betalat för varan, inklusive leveranskostnader. Vid retur av del av order återbetalas leveranskostnaden inte.

På det belopp som ska återbetalas har Gunry rätt att dra av en summa motsvarande varans värdeminskning jämfört med varans ursprungliga värde, om och i den mån sådan värdeminskning beror på att du har hanterat varan i större utsträckning än vad som är nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion.

Gunry betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 30 dagar från och med det datum Gunry tog emot ditt meddelande om utövande av ångerrätten. Gunry får dock vänta med återbetalningen tills Gunry tagit emot varan eller du har visat att varan har sänts tillbaka. Återbetalningen kommer att ske till dig via det betalningsalternativ som du valde vid köpet, förutsatt att inte annat överenskommits eller att det finns hinder för sådan återbetalning.

BYTESRÄTT

Önskar du som kund att via Webbplatsen byta någonting du har beställt får du utnyttja din ångerrätt, se ovan.

REKLAMATION

Gunry försäkrar att varje vara har blivit noggrant undersökt innan den skickas till kund. Visar det sig att varan trots allt är skadad eller felaktig kommer vi att ersätta kunden belopp motsvarande det som kunden betalat för varan samt transportkostnader. Gunry strävar efter att detta ska ske inom 30 dagar från det att Gunry mottagit reklamationen. Gunry förbehåller sig rätten att neka en ogiltig reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig enligt gällande konsumentskyddslagstiftning.

Reklamationer som görs inom två månader från det att du upptäckt felet anses alltid ha lämnats i rätt tid. Du har enligt gällande konsumentskyddslagstiftning 3 års reklamationsrätt på varor inköpta på Webbplatsen. Vänligen kontakta Gunry så snart du upptäckt felet.

Om du väljer att skicka tillbaka produkten så ber vi dig kontakt vår kundsupport som skickar dig en returfraktsedel som du kan själv skriva ut.

Gunry löser inte ut returnerade varor mot postförskott. Tänk på att förpacka varan väl, då du som kund bär ansvaret för transporten till Gunry. Gunry ansvarar inte för leveranser som skickas tillbaka till oss.

Vid eventuell tvist kommer Gunry att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

ÅTERBETALNING VID REKLAMATION

Om det inte finns en vara som Gunry kan ersätta den ursprungliga, reklamerade varan med återbetalar Gunry det du som kund betalat för varan samt transportkostnader. Gunry betalar snarast tillbaka beloppet, dock senast inom 30 dagar från det att Gunry mottagit reklamationen. För detaljerad information rörande återbetalning vid reklamation, se Webbplatsen.

Gunry står för returfrakten vid reklamationer. Om retur görs på delar av ordern betalas ej frakt och eventuell fakturaavgift tillbaka.

OUTLÖSTA PAKET

Beställningar som blir levererade till ett ombud och som inte har hämtats ut inom fjorton (14) dagar återsänds till Gunry. Om detta sker debiteras du en avgift på 250 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Gunry’s administration, frakt, returfrakt och hantering. Du som kund meddelas med e-post av Gunry. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten.

Säkerhet och personuppgifter

Gunry värnar om din säkerhet och dina personuppgifter, vi vill att du som kund ska känna dig trygg när du handlar på Webbplatsen. Med Klarna Checkout kan du som kund på ett säkert sätt avsluta ditt köp oavsett om du väljer kort, faktura, delbetalning eller direktbank.

PERSONUPPGIFTER OCH MARKNADSFÖRING

Gunry värnar om din integritet och strävar efter att alltid skydda dina personuppgifter på bästa sätt. Vill du läsa mer om hur Gunry behandlar dina personuppgifter så kan du läsa Gunry integritetspolicy som du finner på hemsidan, https://www.gunry.se/sv/integritetspolicy/

Genom godkännande av dessa Köpvillkor godkänner du som kund till Gunry’s behandling av personuppgifter.

Gunry behandlar dina personuppgifter, efter ditt godkännande, i syfte att uppfylla detta avtal och för att hantera ditt köp/beställning av varor, kontrollera att din adress stämmer samt för att hantera retur- eller reklamationsärenden.

Personuppgifter överförs även till våra samarbetspartners i syfte att administrera och underlätta ditt köp, såsom transportbolag och företag som tillhandahåller betalningslösningar. Gunry behandlar dels uppgifter som du som kund själv lämnar till Gunry, namn, adress, e-mail, telefonnummer, personnummer och medlemsnummer samt uppgifter som Gunry eller dess samarbetspartners samlar in från allmänt tillgängliga källor, t.ex. adressuppgifter och uppdaterad kontaktinformation. Gunry registrerar och behandlar även uppgifter om genomförda köp, betalningsinformation, kreditupplysningar från kreditupplysningsföretag, betalningshistorik och order- och leveransinformation.

Dina personuppgifter sparas av Gunry under den tid som är nödvändig för att uppfylla ovannämnda ändamål med vår behandling.

Du har rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter vi behandlar, vidare har du rätt att begära rättelse om någon uppgift är felaktig. Om du vill ha ut ett registerutdrag mer än en gång om året så tar vi ut en mindre administrativ kostnad. Under vissa omständigheter kan du få personuppgifter raderade.

Rybrinks i Kungsbacka AB, Energigatan 19, 434 37 Kungsbacka, är personuppgiftsansvarig för behandlingen av de personuppgifter som du som kund lämnar till Gunry. Kontakt Kundtjänst: 0300 – 164 35, konsument@rybrinks.se.

Innehåll och inmateriella rättigheter

Allt innehåll på Webbplatsen, samt alla eventuella rättigheter hänförliga till de varor som säljs där, är Gunry’s eller dess underleverantörs egendom. Innehållet på Webbplatsen är skyddat genom lag med hänsyn till upphovsrätt, marknadsföring och varumärken.

Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafisk design, layout samt information om produkter och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt medgivande från Gunry.

ÄNDRINGAR

Gunry kan komma att ändra nuvarande Köpvillkor, priser eller utbudet av varor på Webbplatsen från tid till annan. Den version av Köpvillkoren som du godkänner vid din beställning gäller för ditt köp.

Snabba leveranser

Snabba leveranser

Säkra betalningar

Säkra betalningar

Veganskt sortiment

Veganskt sortiment

Svanenmärkta produkter

Svanenmärkta produkter

Mikroplastfria produkter

Mikroplastfria produkter